İyi Bir Banka Çalışanı Olmanız İçin Sizden Beklenenler

Dünyadaki gelişmelerden ve teknolojiden oldukça etkilenen bankacılık sektöründe iyi bir bankacı olmak için kişisel becerilerinizi, mesleki becerilerinizi ve yetkinliklerinizi geliştirmeniz önemlidir.

İyi Bir Bankacı Olmak İçin Sahip Olmanız Gereken Özellikler

İyi bir bankacı olmak için bankalar tarafından aranan şartlara ve niteliklere adayların uyum sağlaması gerekir. Bankacılık sektöründe kariyer yapmayı planlayan adayların ve çalışanların iyi bir bankacının sahip olması gereken özellikler hakkında da bilgi sahibi olması ve kendini bu alanlarda geliştirmesi en önemli kariyer faktörlerinden biridir.

Nurkan Aydoğan Instagram

Kişi kendini geliştirebildiği müddetçe bulunduğu mesleği başarıyla yerine getirecektir.

İletişim

İyi bir bankacıda aranan ilk özellik etkili iletişim kurabilmesi ve diksiyonunun düzgün olmasıdır. Bankalar tarafından yayımlanan iş ilanlarına da dikkat edildiğinde, adaylarda aranan nitelikler kısmında genel olarak “etkili iletişim ve ikna kabiliyetine sahip olma” ile “düzgün diksiyon” ve “etkili konuşma becerileri” olarak maddeler görülmektedir. Banka çalışanları, (bazı birimler hariç) genelde müşterilerle iletişim halindedir. Bankacılık faaliyetleri gerçekleştirilirken müşterilerle yoğun bir iletişim ortamına sahip olunması, etkili iletişim ve ikna becerisi ile düzgün bir diksiyon gerektirir.

Bankacılık hizmetinin profesyonel olarak verilebilmesi ve hizmet kalitesinin üst seviyede tutulabilmesi açısından, müşteri ile kibar ve etkili şekilde konuşmak önemlidir. Diksiyonunu iyi/düzgün kullanmak ikna kabiliyeti ile birlikte müşterinin bankanın sunduğu ürün ve hizmetleri daha kolay tanımasını sağlar.

Hiç kimse işinde profesyonel görünmeyen birinden hizmet almak istemez. Dolayısıyla profesyonel bir Bankacı olmanın ilk şartı iletişimdir.

Vücut Dili

İletişim içerisinde vücut dili de önemlidir. Yapılan araştırmalar ikili ilişkilerde vücut dilinin yüzde 80 oranında sözlü iletişime göre daha önemli olduğunu göstermiştir. Bu nedenle iyi bir bankacı, vücut dilini etkili bir şekilde kullanabilmelidir. Ses tonu, vurgulama, konuşma ve iletişim sırasında vücut dilinin kullanılması müşterilere aktarılmak istenen konu hakkında olumlu bir etki yaratmaktadır. Başarılı bir bankacının hizmet verirken güler yüzlü olması, müşterinin banka hakkındaki algısını değiştirir. İkili ilişkilerde güven sağlamak, samimi bir bağ kurmak açısından güler yüzlü olmak oldukça önemlidir. İletişimin oldukça yoğun olduğu bankacılık sektörü çalışanlarının mutlaka jest ve mimiklerini kullanması, vücut diline hakim olması bu nedenle ön plana çıkmaktadır.

Profesyonellik

Üçüncü özellik, profesyonelliktir. Bankacılık sektörü, profesyonellik arayan bir sektördür. Başarılı bir bankacı olmak için daima mantıklı bir şekilde hareket edilmeli, duygularla pek fazla yer verilmemelidir. Araştırmalar gösteriyorki; Bankacılıkta duygusal hareket edilmesi, sektör içerisinde başarısızlık yaratmaktadır. Alınan ve uygulanan kararların daima mantık çerçevesinde oluşması önemlidir. Profesyonellik söz konusu olduğunda dikkat edilmesi gereken bir kavram da “prezantabl personel” olmaktır.

Prezantabl personeller, dış görünümüne önem veren, her zaman için temiz, bakımlı ve şık bir görünüme sahip olan kişiler demektir. İş hayatının acımasız yönlerinden biri dış görünüşün ön planda tutulmasıdır. Bankacılık sektöründe de dış görünüşün önemli olduğu unutulmamalıdır. İyi bir dış görünüşe sahip olmak, müşteriler tarafından bankacının daha sevimli ve samimi algılanmasına yol açmaktadır.

İyi Bir Bankacı Verimli Olmalıdır.

Bankacılık sektörü için sadece geleneksel bankacılık sistemlerini kullanmak yeterli değildir. Bu sistem çağımızın teknolojisi baz alındığında geri planda kalınmasına neden olur. Finans sektörü gelişen Dünya içerisinde teknoloji ile birlikte pek çok yeniliğe entegre olmakta. Bankaların gelişim adına tüm bu yeniliklere ve değişen düzene uzaktan bakmaları büyük hata olarak görülmektedir. Günümüzdeki bankacılık sektöründe gelişmek adına çeşitli yolları değerlendirmek, verimsizliğe neden olacak sorunlara müdahale etmek ve müşterilerin memnuniyetini her şeyden ön planda tutmak zorunlu hale gelmiştir.

Başarılı bankacı olmak, verilen işleri zamanında teslim etmek, tamamlanan işin eksiksiz ve kaliteli olması anlamına gelir. Verimliliği benimsemek, kariyer basamaklarının hızla tırmanılmasına zemin hazırlayabilir. Bu sebeple bankacı ya da bankacı adayı olarak sizi verimsizleştiren sebepleri bulmak ve bu sayede doğrudan müdahale etmek etkili olabilir.

Çalışma Koşullarınızı Düzenleyin – Motivasyon!

Çalışma verimini düşüren en önemli sorunların başında uygun olmayan çalışma koşulları gelir. Çalışma esnasında kullanılan tüm materyaller, çalışma ortamında kişiyi karamsarlığa düşürecek küçük objeler, aslında küçük sorunlar gibi görünmesine rağmen uzun vadede yapılan işin verimini olumsuz etkilemektedir.

Kişilerin kendi imkanları ile çalışma ortamlarını eğlenceli ve rahat bir ortam haline getirmeleri mümkündür. Öncelikle çalıştığınız masaya motivasyonunuzu yükseltecek, sizin için anlamlı bir fotoğraf, bir obje ya da belki bir bitki yerleştirerek işe başlayabilirsiniz. Ardından sizi demotive edecek tüm objeleri kullanmadığınız takdirde çalışma masanızdan kaldırabilirsiniz.

Bir süre sonra daha verimli bir ortam olduğunu göreceksiniz.

Kurum İçi İlişkilere Dikkat Edin!

Bankacılık sektöründe kurum içerisinde sürekli aynı ekiple çalışmak, uzun süre boyunca çalışanların birbirleri ile iletişim halinde olacakları anlamına gelir.

Her sabah güne birlikte başlayan ve akşam mesaiyi birlikte bitiren iş arkadaşları arasında yaşanan huzursuzluk, kıskançlık ve kötü duyguları barındıran hisler, çalışma motivasyonunu doğrudan etkileyecektir. Çalıştığınız kurumu eviniz, çalışma arkadaşlarınızı ise aileniz olarak görmek verimliliğinizi arttırır. Bu açıdan elinizden geldiğince kurum içerisinde sıcak ilişkiler kurmak ve çıkan sorunları ekarte etmek verimli çalışmanın kilit noktasıdır.

Ekip Çalışmalarının Gücüne İnanın!

Bir Çin atasözü der ki, “Başarılı birinin arkasında her zaman başarılı diğer insanlar vardır”.

Bankacılık sektörü içerisinde gerçekleştirilen projeler, yapılan toplantılar, öne sürülen yeni fikirler, yeni fikirlerin hayata geçirilmesi bir ekip çalışmasının sonucunda ortaya çıkmaktadır. Yapılan ekip çalışmalarında çalışanların birbirlerini benimsemeleri ve ekip ruhuna inanmaları gerekir. Aksi takdirde yapılan işin verimli olması mümkün değildir. Yapılacak projelerde ekip çalışması için ekip kurulurken birbirlerini destekleyecek, uyumlu ve güçlü bir ekip kurmak başarı oranını da artıracaktır.

İyi Bir Bankacı Olmak İçin Alınması Gereken Eğitimler.

Teknolojiye ve Finans sektörüne meraklı olan pek çok gencin kıskacında olan bankacılık sektöründe, yeni mezun olmuş, genç, dinamik, kendini geliştirmeye yatkın ve girişimci ruha sahip bireyleri istihdam etmek istenir.

Bankacı olmak için üniversitelerin lisans ya da ön lisans bankacılık bölümlerinden mezun olmanız bir başlangıç olarak sayılabilir. Ancak üniversitelerin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi bölümlerinden de bankacılık için kariyer planı yapabilirsiniz.

Bankacı olmak isteyen kişilerin sektöre giriş yapması için öncelikle bankacılık, sigortacılık, işletme, iktisat, kamu yönetimi, çalışma ekonomisi, endüstri ilişkileri, uluslararası ilişkiler, dış ticaret, uluslararası ticaret, ekonometri, ekonomi gibi sektöre hazırlayacak bölümleri tercih etmeleri gerekir. Üniversitelerin ilgili bölümlerinden mezun olmakla, bankalara iş başvurusu yapıp giriş yapmak sanıldığı kadar kolay ve hızlı bir süreç değildir.

Günümüzde pek çok üniversite mezununun işsiz olduğunu düşündüğümüzde; rakiplerimiz arasında ön plana çıkmak, kendimizi geliştirmek, yaratıcı fikirler sunabilmek, farklı alanlarda eğitimler alarak bankacılık bilgilerimizi desteklemek bir lüksten çok zorunluluk halini almıştır.

Üniversitede verilen eğitimlerde alana dair pek çok teorik bilgi verilir. Ancak uygulama kısmında tecrübesiz olmak ve kişinin pek çok anlamda kendisini geliştirmemiş olması sektöre girişi zorlaştırmaktadır. Teorik bilgilerin yanı sıra girişimci, analitik düşünen, sorun çözmeye odaklı, stratejik bir şekilde düşünebilecek, inovasyonu yüksek bireylerin sektörde başarılı bir bankacı olacağı öngörülmektedir. Dolayısıyla aşağıda bahsedeceğim eğitimler iyi bir bankacı olmak isteyen kişilerin mutlaka değerlendirmesi gereken eğitimlerdir.

  • Ekonomi ve Düzenleyici Kurumlar Eğitimi –  Kamu ve özel bankacılık, yatırım şirketleri ile sigorta şirketlerinde çalışan bireylerin katılabileceği bu eğitim pek çok pratik ve teorik bilgiyi bünyesinde barındırır. Eğitimin sonunda temel ekonomik kavramlara hakim ve sektör içerisinde düzenleyici olan kurumlar ve iş akışı hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Eğitimle birlikte sektördeki ekonomik verilerin değerlendirilerek bankacılık, sigortacılık, borçlanma, finansal yatırım ve vergi konuları gibi pek çok alan hakkında özel ve etkili finansal planlar hazırlayabilir noktaya gelebilirsiniz.
  • Finansal Yönetim Eğitimi– Finansal kurumlarda çalışanlar, finans sektöründe kariyer hedefi olanlar, finans yöneticileri ve şirket yöneticilerinin katılım gösterebileceği bu eğitimde finans sektöründe karşılaşılabilecek sorunlara müdahale konusunda kendinizi geliştirebilirsiniz. Eğitimle birlikte bir finans yöneticisinin alması gereken kararlar, görev tanımı, kurumsal yönetimin temel bileşenleri, finansal kararların yönetilmesi gibi pek çok konuda kendinize yatırımda bulunabilirsiniz.
  • Temel Bankacılık Eğitimi – Bankacılık sektöründe çalışmak isteyen gençlerle, bankacı olup kariyerinde gerçek bir terfi gerçekleştirmek isteyen kişileri hedef alıyor. Eğitimle birlikte bankacılığın geçmişi, sektörün ilerleyişi, bankaların işlevleri, bankaların faaliyet alanları ve banka türleri hakkında kapsamlı bir bilgiye sahip olabilirsiniz. Ayrıca eğitimin sonunda stratejik düşünme kabiliyetinizi ve karlılığı yönetme gücünüzü artırabilirsiniz.
  • Liderlik ve Etkili Yönetim Eğitimi– Bankacılık sektöründeki bu eğitim; kişilere yönetici tanımı, çalışan yönetici ilişkisi, etkili karar alma, idare kabiliyetini geliştirme, şirket verimliliğini artırma, liderlik türleri, başarılı bir liderin ve başarılı bir bankacının özellikleri, etkin zaman kullanımı, kurum üzerindeki etkilerinizi anlama ve geliştirme, güven ortamı oluşturma gibi pek çok konuda katkı sağlamayı amaçlamaktadır.

Bankacılık ve finans sektörü bu eğitimler ile sınırlı kalmayıp pek çok çeşitlendirilmiş hali ile sunulmaktadır.

Teknolojinin gelişmesi, finansal kaynakların çeşitlenmesi, ekonomik alanda her geçen gün gelişen faktörler, bankacılık sektörünün de sürekli bir gelişim ve değişim içerisinde olmasını zorunlu kılmıştır. Sektörde yaşanan gelişimleri yakından takip etmek, yeniliklere uyum sağlamak, aktif ve etkili bireyler olmak sektör içerisinde kariyer basamaklarını daha hızlı ve kolay bir şekilde tırmanmanızı sağlar.

Kurumsal eğitimler zaman zaman bankaların eğitim programları içerisinde de bulunmaktadır.

İletişim kurmak için;

nurkan@nurkanaydogan.com.tr

@nurkanaydogan